JAN PAWEŁ II ” CZŁOWIEK MODLITWY
Dzień Papieski 9 X 2011
Konspekt lekcji religii dla klas I- III szkoły podstawowej
Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
ukazanie różnych rodzajów modlitwy i osób, które są jej nauczycielami i świadkami, znaczenia modlitwy różańcowej;
motywowanie uczniów do różnych rodzajów modlitwy.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe. Uczeń:
na podstawie wiedzy osobistej i doświadczenia uzasadnia sens: chodzenia do szkoły, odpoczynku, spędzania czasu z osobami, które kochamy, lubimy, znaczenie dzielenia się swymi przeżyciami z innymi osobami itp.;
po katechezie potrafi modlić się za bliskie osoby jak Jan Paweł II, wymienia intencje modlitwy dziecka, zna różne rodzaje modlitwy, liturgicznej i prywatnej, rozwija motywacje do uczestniczenia we Mszy świętej, potrafi wyjaśnić, że przyjaciel Boga taki jak Jan Paweł II wiele czasu spędza z Jezusem, innych uczy jak się do Niego zwracać odpowiadając na Boża miłość, uczy dialogu z Bogiem; umie śpiewać ” Czarną Madonnę”, odmawiać różaniec;
odmawia z pamięci modlitwę Zdrowaś Maryjo; po katechezie modli się dziesiątką różańca;
na podstawie pracy na katechezie wymienia osoby i intencje swej modlitwy, osobiste prośby o uświęcenie własnej codzienności;
po katechezie chętniej dzieli swe radości i troski z Jezusem, traktuje modlitwę jak dialog z Bogiem
Metody i formy pracy:
pogadanka, praca z ilustracjami, zdjęciami, wysłuchanie fragmentu wspomnień Jana Pawła II i o papieżu, nauka pieśni „Czarna Madonna”, metoda słoneczka, przypomnienie o modlitwie różańcowej.
Środki dydaktyczne
Zdjęcia, ilustracje dzieci, rodzin, uczniów z osobami , które lubią, kochają, spędzają razem czas, rozmawiają, pamiątki/ zdjęcia I. Komunii dzieci, zdjęcia modlącego się Jana Pawła II (w czasie Eucharystii, z różańcem , śpiewającego, np. na spotkaniu z młodymi, modlitwa w Asyżu), może różaniec papieski albo zdjęcie takowego, duży napis (Błogosławiony Jan Paweł II modli się z nami za⌠) do przyklejenia na tablicy i karteczki z tematami modlitw dziecięcych ( o pokój, za rodziców, z kolegów i koleżanki, za dzieci chore, prześladowane, cierpiące, o rozpoznanie swego powołania, o pokój i zgodę w rodzinach, o to by swym życiem chwalić Pana)
Wstęp
W zależności od klasy, w której przeprowadza się lekcje, można realizować niektóre propozycje z podanych: Najpierw pokazujemy zdjęcia, ilustracje dzieci w otoczeniu osób lubianych, bliskich, kochanych, zadajemy pytanie, aby sobie wyobraziły, o czym mogą rozmawiać, dlaczego się spotykają ( rodzina przy stole, dzieci rozmawiające np. na przerwie w szkole, na boisku, ktoś przy łóżku chorego dziecka. Pogadankę kończymy wnioskiem, że z osobami bliskimi spędzamy czas, rozmawiamy, chcemy się spotykać, dla nich potrafimy z łatwością z czegoś, zrezygnować, pamiętamy o nich.
Modlitwa:
Wspólna modlitwa „Zdrowaś Maryjo” z zapowiedzią, że polecamy Bogu przez Maryję swoich bliskich, kochanych.
Rozwinięcie
Na początku możemy zapisać na tablicy hasło tegorocznego dnia papieskiego. Zadajemy pytanie, co dzieci wiedzą o papieżu, z kim się spotykał, z kim lubił rozmawiać. Doprowadzamy do stwierdzenia, że JP II poświęcał swój czas ludziom i Bogu, ludziom mówił o ich życiu i o Bogu, namazujemy do omawianych wcześniej zdjęć i doprowadzamy do określenia na czym polega specyfika modlitwy. Stwierdzamy, możemy zapisać na tablicy: Bł. Jan Paweł II z Bogiem rozmawiał o ludziach, z ludźmi o Bogu, prowadził do Jezusa, najpopularniejszy prezent od papieża- różaniec- wezwanie do modlitwy– robił to z miłości do Boga i do ludzi. Modlitwa jest wyrazem miłości. Modlitwa to bycie w kontakcie, dialog z Jezusem i szukanie Go.
Podkreślamy, że do bycia kimś wielkim, błogosławionym, człowiek dorasta i to nie samotnie. Błogosławiony to człowiek, który w życiu wybrał Jezusa, starał się Jego naśladować, kochał Boga i ludzi. Na każdego człowieka mają wpływ ludzie i sytuacje, które go kształtują. Czytamy fragment „Dar i tajemnica” str. 21-22, Kraków 1996., gdzie papież wspomina swego ojca i jego przykład modlitwy, świadectwo klęczącego mężczyzny, wojskowego- swoje pierwsze domowe seminarium Opowiadamy też, jakie było znaczenie Matki Bożej w jego życiu, hasło „Totus Tuus”, jego pobożność maryjną, zwracanie się do Jezusa z Jego Matką- Nauczycielką życia w posłuszeństwie Bogu i modlitwy ( tamże s. 28-31).
Polecamy dzieciom młodszym, aby narysowały osoby, które uczyły ich modlitwy, które się z nimi modlą. Starszym możemy polecić dokończenie zdania: Panie Jezu dziękuję Ci za âŚâŚâŚâŚ. Oni nauczyli mnie modlitwy. Proszę dla nich o wiarę, miłość, siły i zdrowie. Można narysować krzyż na nim serce i Imię Jezus, obok puste serca, w które dzieci wpiszą imiona swych bliskich.
Następnie ukazujemy papieża modlącego się w różnych sytuacjach, w czasie Mszy świętej, z różańcem na górskiej ścieżce, śpiewającego z młodymi, klęczącego w skupieniu na Wawelu. Doprowadzamy do wniosku, że możemy naśladować przykład papieża pamiętając o modlitwie w różnych sytuacjach naszego życia. Przypominamy o obowiązku Mszy świętej i codziennej modlitwie, a także o jej różnorodności. W zależności od potrzeb i możliwości uczniów, przypominamy o modlitwie różańcowej. Uczymy zwracania się do Boga razem z Matką Jezusa. Uczymy pieśni „Czarna Madonna”, dobrze posłużyć się nagraniem papieskiego wykonania i zdjęciem z kaplicy jasnogórskiej.
W klasach, gdzie to możliwe, korzystamy z fragmentów „Listu do dzieci„.
Zwłaszcza z klasami 3. warto porozmawiać o Eucharystii, o tym jak korzystają z Daru w którym mogą już w pełni uczestniczyć. Wcześniej dajemy dzieciom intencje modlitwy: za pokój, za rodziny, za dzieci chore i nieszczęśliwe. Prosimy, aby w trakcie czytania uczniowie podnieśli otrzymane karteczki z prośbą papieża o co mają się modlić.
Zakończenie
Podsumowując, przyczepiamy do tablicy hasło: Błogosławiony Jan Paweł II modli się z nami za âŚ.i doklejamy karteczki, które dzieci otrzymały w trakcie lekcji.
Praca domowa
Nauka albo powtórzenie modlitw potrzebnych do odmawiania różańca. Dzieci starsze mogą zapisać postanowienie, o co w szczególności będą się dziś modliły na prośbę papieża. Dzieciom starszym możemy polecić wklejenie obrazka modlącego się papieża, znalezienie odpowiedniej ilustracji razem z rodzicami.
Modlitwa
Wspólny śpiew „Czarnej Madonny” oraz modlitwa spontaniczna w intencjach podawanych przez uczniów.
Opracowanie: Aneta Frączak, ks. Robert R. Szewczyk
za http://dzielo.pl/pl/info/110/materialy-do-pobrania-dzien-papieski.html
